Followers

Tuesday, April 28, 2009

makanan rohani...



kita seringkali asyik memikirkan tentang makanan-makanan yang enak untuk menjadi hidangan kepada perut yang sedang asyik memukul kan gendang nya...
namun pernah kah kita terfikir bagaiman pula dengan makanan rohani kita...????? roh kita perlukan makanan untuk hidup.. sekiranya dibiarkan begitu sahaja... ia akan mati....dan kita akan menjadi orang-orang yang rugi...nauzubiLlah... di sini ingin saya berkongsi dengan semua perihal zikir...
ALLAH berfirman:
Al-Baqarah [2:239] Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati ALLAH (dengan mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana ALLAH telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya.

di sini disenaraikan beberapa amalan zikir untuk diamalkan..moga-moga kita sentiasa istiqamah melakukannya...

ISNIN
SELASA
RABU
KHAMIS
JUMAAT
SABTU
AHAD


Allah amat sayang kepada hamba yang sentiasa mengingatiNYA ...

Aal-i-Imran [3:191] (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati ALLAH semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.



"berzikirlah dengan nama Tuhan mu
bermunajatlah di tengah malam
bertaubat padaNYA penuh rasa hamba
agar doa kita dimakbulNYA...."

sama-sama kita basahkan lidah dengan zikruLlah...dan membaca alQuran walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan..agar hati kita sentiasa tenang dan damai....amin.... waLlahua'lam..

No comments: