Followers

Monday, December 28, 2009

pasrah segalanya


pernah hati ini terguris...
dengan fitnah dan tohmahan menghiris....
sehingga terasa diri ini hina..
kerna tiada siapa yang sudi membela..

ku tabahkan hatiku
harungi hidup..
biarpun tiada siapa yang menemani...
keseorangan aku di laluan sepi...
ditinggalkan mereka yang ku percayai...

namun ku tahu ada hikmahnya..
setiap segala yang menimpa diri
ku serahkan segala
pada-Mu Tuhan
Yang Berkuasa jua Mencipta
kerana Engkau Maha Mengetahui..
segala apa yang terbuku di hati..

ya Allah tidak ku terdaya lagi
menahan dugaan yang mencabar ini..
terasa bagai noktah telah ku temui..
mengakhiri segala yang pernah ku mulai..

ya Allah Engkau lindungilah aku..
bekalkanlah daku dengan limpahan iman..
agar tabahku menghadapi dugaan..
agar tidak ku berhenti di pertengahan..

kini...
di sini aku berdiri..
bersama harapan yang tulus suci
agar terbitlah kembali mentari pagi
setelah malam ku berkalut benci...

Thursday, December 24, 2009

Tak kenal maka Tak CINTA


Assalamualaikum..

Salam ukhuwah dan salam perjuangan…

Post kali ini adalah sambungan kepada post sebelum-sebelum ini, iaitu berkisarkan tentang nama Allah dan penghayatan yang perlu setiap daripada kita untuk menghayatinya seebagai seorang hamba kepada-Nya.

YA QUDDUS = Yang Maha Suci.

Allah itu suci, bersih dan sempurna daripada segala kesalahan, kecacatan dan kekurangan. Apa buktinya???

Lihatlah pada penciptaan langit dan bumi serta seluruh isinya. Sangat sempurna… subhanaLlah!!!

Bagaimana untuk menghayati al Quddus dalam diri???

Mudah saja caranya, apa yang penting kekuatan dan semangat dalam diri untuk melaksanakannya… kita sebagai seorang hamba perlu sentiasa menyucikan diri dan jiwa daripada sebarang sembahan yang selain dari Allah… senang bukan??? (tepuk dada, tanya Iman)…

Selain itu, amat perlu untuk kita menjaga diri daripada sebarang bentuk godaan sama ada hawa nafsu, bisikan syaitan mahupun kata-kata manusia yang bias membawa kita kepada jalan maksiat… na'uzubiLlahi min zalik…

Allah itu bersifat al Quddus… maka tidakkah kita ingin bersifat sepertinya??? Ayuh sahabat!!! Marilah kita sama-sama membersihkan jiwa, diri dan rohani daripada segala jenis penyakit hati yang amat menyakitkan…

Sucikanlah hati kita daripada sebarang noda…

Sucikan mulut daripada kata umpat, perkataan keji, bohong dll.

Sucikan telinga daripada mendengar umpatan dan perkataan-perkataan keji dll.

Hidup suburkanlah hati dan jiwa kita dengan segala kebaikan..

Banyakkanlah zikruLlah…

"bersihkanlah jiwamu sebelum kamu dibersihkan"

Masih belum terlambat untuk kita semua kembali menginsafi diri..

Selagi jasad dikandung badan, ayuh lah sama-sama meraih redha dan keampunan-Nya…

Firman Allah :

[Ali Imran:133]
Dan bersegeralah kamu kepada
(mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat)
keampunan dari Tuhan kamu,
dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi,
yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;

Akhirul kalam…

~KERANA ALLAH TERCINTA KAMI BERJUANG

DEMI KEIZZAHAN ISLAM~

waLlahuA'lam….

Wednesday, December 16, 2009

janji Tuhan pasti berlaku

assalamualaikum... salam ukhuwah dan salam perjuangan buat semua... buat kesekian kalinya, kalbuku tersentuh mendengarkan sebuah lagu nasyid yang berkumandang di laptopku... sungguh syahdu..maksud dan lirik yang amat memberi kesan buat diriku ini... besarlah hatiku untuk menyeru dan mengajak sahabat-sahabat semua menghayati bait-bait lirik lagu ini.. seterusnya kita sama-sama mengoptimumkan usaha untuk mengembalikan semula khilafah Islam yang pada suatu ketika dulu gah di mata dunia.... AYUH sahabat!!!! bangunlah demi Islam tercinta...

ingatlah kita bukanlah pemula kepada perjuangan, bukan juga penamat kepada perjuangan, tetapi kita adalah mata-mata rantai perjuangan...



Oh alangkah indah hidup ini
Bila Islam bersinar kembali
Cahaya iman menyuluh tiap sanubari
Kebenaran mewarnai bumi



Kalam Allah memimpin manusia

Sunnah Rasul memandu langkahnya

Isi alam mendapat rahmat dan berkatnya
Kebatilan tiada tempatnya



Telah lama dinantikan
Bara Islam marak semula

Manusia kegelapan

Merindukan cahaya pembela


Pasti datang saat itu
Janji Tuhan pasti berlaku

Di dunia bahagia

Syurga Tuhan kekal selamanya

Pada Tuhan doa dan harapan

Daulah Islam seluruh dunia

Selamatkan kami umat di akhir zaman

Dengan iman yang terpelihara

Monday, December 14, 2009

kenali Allah...

Assalamualaikum… salam perjuangan buat semua.. posting kali ini adalah berkaitan tentang asma’ Allah yang amat dan sangat bermakna andai dihayati.. pernah saya terbaca, bahawa di antara adab berdoa adalah memuji Allah dan di antara cara untuk dimakbulkan doa adalah mengaitkan nama dan sifatNya dalam setiap lafaz doa kita selain memahami maksud di sebalik doa yang diungkapkan…

Sedar atau tidak, bahawa setiap 99 nama Allah mempunyai makna yang tersirat dan mampu menjadikan diri kita seorang hamba yang benar-benar berIman padaNya.. selain menanamkan rasa cinta yang amat tinggi padaNya.. adakah kita mengenali Dia???? Tepuk dada, tanyalah Iman….

Oleh itu, sukalah saya untuk mengajak sahabat-sahabat semua untuk sama-sama mengenali dan menghayati asma’ Allah serta mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian kita... agar cinta dan redhaNya dapat kita gapai…insyaAllah…kata orang, “tak kenal maka tak cinta”….Jadi, MARILAH sahabat….kita mengenali Allah… Tuhan yang Menciptakan kita semua…

Ya Allah…

Ya Rahman…

Wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani…

Tuhan yang Maha Pemurah…

Kasihanilah kami ya Allah…

Hanya Engkau yang mampu mengasihi kami lebih dari segalanya…

Sesungguhnya terlalu banyak kurnia dan rahmat

Yang Engkau kurniakan pada kami…

Untuk kami tegar dalam meneruskan hidup ini…


Ya Allah…

Ya Rahim…

Wahai Tuhan yang Maha Penyayang…

Hanya dengan kasih dan sayangMu,

Kami tetap teguh berada di dalam redhaMu…

Bantulah kami agar kami dapat

Membimbing insan lain kepadaMu…


Ya Allah…

Ya Malik…

Wahai Tuhan Yang Maha Memiliki…

Hanya Engkaulah pemilik

Seeluruh ala mini dan segala isinya,

Engkaulah pemik diri kami, hati-hati kami,

Engkau bisa memberi dan mengambilnya semula

Daripada kami tanpa ada sesiapa pun yang mampu menghalang..

Sesungguhnya kami milik Engkau

Ya Malik…

Bantulah kami dalam melaksanakan amanah

Yang telah Engkau pikulkan ini,

Semoga kami mampu menjaga setiap anugerah

daruMu sebaik mungkin…


ya Allah..

ya Quddus…

wahai Tuhan Yang Maha Suci…

Tuhan yang Maha Bersih dan Maha Sempurna..

Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang

Sangat Mulia diliputi dengan kasih dan saying

Tanpa kebencian buat hambaMu yang berIman..

Oleh itu ya Allah..

Sucikanlah hati kami..

Dari segala hasutan syaitan dan hawa nafsu,

Bersihkanlah hati kami dari tipuan dunia

Dan bisikan manusia yang akan memesongkan kami,

Serta…

Sucikan jiwa kami dari segala macam jenis penyakit hati…

Agar hidup kami tenang dan damai…


to be continued...

waLlahuA'lam...

Saturday, November 28, 2009

KORBAN dan KITA....



assalamualaikum..

ingin ku kongsikan tatapan ini buat teman semua...

mungkin agak terlewat memandangkan sudah beberapa hari yang lepas mengerjakan solat sunat aidil adha...namun,besarlah hati andai kisah ini diambil pengajaran...

selesai solat,aku mengambil kunci kereta dan menuju ke surau dengan harapan ingin menyaksikan satu aksi secara 'live'..acara menumbangkan lembu..namun apakan daya,setibanya aku di surau..2 ekor lembu telah selamat disembelih..namun,seekor daripadanya masih nyawa-nyawa ikan,menunggu masa untuk 'pergi'...melihatkan lembu itu,bagai berperang dennagn kesakitan...aduh!!! seekor lembu jua punya perasaan...bagaimana kita manusia...sakitnya mati hanya Allah yang tahu...

"Ya Allah....moga mati kami nanti dalam husnul khatimah....amiin..."

jiran-jiranku merangkap pak cik-pak cik (kawan abah) bertungkus lumus..inilah semangat kejiranan yang harus dititikberatkan..masing-masing berkorban perasaan,tenaga dan masa...
keadaan waktu tu agak panas dengan sinaran mentari yang terik,namun mereka tetap bersemangat...inilah yang dikatakan 'bersatu teguh,bercerai roboh'...


bersungguh-sungguh pak cik-pak cik ni mencabut kulit
si lembu yang baru saja disembelih
seakan bernyawa lagi lembu tu...

korban di pagi hari ini mengingatkan aku pada kisah nabi Ibrahim a.s serta anaknya Ismail a.s...kedua-duanya berkoraban kasih,cinta dan sayang...kasih ayah pada anaknya...namun,kerana yakin dengan perintah Allah Yang Maha Bijaksana..diturutkan jua...namun,kita bagaimana????
bagaimana kita meninggalkan perkara yang kita cintai untuk Allah...?????
adakah kita sanggup???
tepuk dada tanyalah Iman...




banyak darah yang mengalir

kerja melapah telah dimulakan



semangat kerjasama dan berpasukan


mata yang sudah terpejam..maka gelaplah dunia..
namun,bilakah masa kita????
pasti akan tiba jua....

ingatlah...
bila izrael datang memanggil...
jasad terbujur di perbaringan...
seluruh tubuh akan menggigil...
sekujur badan kan kedinginan...

tiada lagi gunanya harta
kawan karib
sanak saudara

jikalau ada amal di dunia
itulah hanya pembela kita..

janganlah mahu disanjung-sanjung..
engkau digelar manusia agung
sedarlah diri tahu dek untung
sebelum masa keranda diusung...


lembu yang dikorbankan...
bila pula kita ingin mengorbankan diri untuk Islam tercinta????
tepuk dada tanya Iman...

Hari demi hari berganti
Bertahun tak terasa telah berlalu
Entah sampai bila hidupmu
akan Allah berikan seperti ini

Lihat sahabat dan saudara

Atau ayah ibu anak dan isteri
Tiada yang dapat menghalang
Kembali pada Allah yang Maha Kuasa

Persiapkanlah dirimu

untuk hari muka yang abadi
Tiada guna harta dan zuriat
Di hadapan yang Maha Perkasa

Kematian adalah suratan

Semua yang bernyawa
Nescaya akan merasakannya
maut tidak akan menanti kita...
MAKA...
bersiap sedialah dari sekarang....

mungkin esok,lusa.....
mungkin sebentar lagi.....
dan mungkin jua detik ini!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


"apabila datangnya ajal,maka tidak akan lewat sesaat
dan tidak akan awal walau sesaat"

waLlahuA'lam...
sekadar perkongsian dan renungan bersama...
jangan lah kita terlalu mengejar cinta dunia...kerana hidup tak selamanya...
kejarlah hidup yang abadi di sana bersamaNYA...
nescaya bahagia selamanya....
amiin....

Wednesday, November 25, 2009

Persinggahan



assalamualaikum pembuka bicara...
kalam dimulakan, madah berbicara...
tersentuh hati mendengar sebuah lagu...

hingga bisa menitiskan air mata yang mudah saja mengalir ke pipi...
namun,
diri ini amat mengerti bahawa...
tiadalah airmata itu mengalir melainkan hanya keranaNya...
dengan penuh keazaman,
ku tahankan ia daripada mengalir...

Sekian lama hidup di kegelapan,

Teraba-raba tanpa tujuan,

Akal dan budi seakan tak berfungsi,

Ke manakah diri??


Apa diturut kehendak yang meronta,

Menyeksa badan membakar jiwa,

Syaitan dan nafsu meracun dalam diri,

Renungkanlah ini,


Kita sekadar di persinggahan,

Pasti kembali pada yang menciptakan,

Ombak dan badai lumrah kehidupan insani,

Jangan mengeluh jangan berputus asa,

Insaflah semua darinya jua,

Jangan biarkan diri terkorban dengan dunia…….


Pada Ilahi bantuannya menanti,

Iman dan takwa yang sejati,

Itulah bekalan diri…..


Do’a senjata mereka yang beriman,

Tuhan Pencipta Maha Penyayang,

Mohon petunjuk mohonkanlah bantuan

Hanya pada Tuhan


Lirik lagu kump. zahran


sedarlah hidup kita hanya sementara..

akhirat jua penentu segala...

janganlah kita alpa dan leka dengan

keindahan dunia,

kelak diri akan merana...

waLlahuA'lam...

sama-sama muhasabah diri sejenak...


Friday, November 13, 2009

"bacalah....."

"LANGIT ILAHI"... Buku yang merungkai segala-galanya... Sesuai untuk dibaca bagi semua peringkat umur... Carilah buku ini kerana anda akan dapat sesuatu yang lain daripada yang lain....Untuk kita mengenali diri dan menyedari hakikat sebenar kehidupan. Antara buku yang memberi 1001 kesedaran kepada diri ini. Bacalah..... Anda pasti tidak akan menyesal, malah mendapat 1 semangat baru untuk terus hidup dan maju ke hadapan. WaLlahuA'lam...



Cover buku ni.. Hilal Asyraf nama penulis.


Antara isi kandungan buku..


Cover belakang buku


Tamat pasal buku yang bertajuk "Langit Ilahi"... Ni nak cerita pasal buku yang ke 2..buku ni pemberian yang amat bermakna daripada seorang teman.Walaupun saiznya kecil tetapi kandungannya amat bermakna,mengandungi amalan-amalan tambahan yang boleh mendekatkan diri kita kepada RasuluLlah s.a.w. seterusnya menghampirkan kita pada Tuhan Yang 1. Buku ni mengandungi zikir, selawat dan amalan-amalan lain yang sesuai untuk diamalkan..


(" Hadith : Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,
"Demi Zat yang jiwaku berada
dalam genggaman-Nya (kekuasaan-Nya), salah seorang di antara kamu tidak beriman sehingga saya(rasullullah) lebih dicintai olehnya daripada orang tua dan anaknya."

Anas Radhiyallahu 'anhu berkata, "Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam

bersabda, 'Salah seorang di antaramu tidak beriman sehingga
saya(rasullullah) lebih dicintai olehnya daripada orang tuanya,
anaknya, dan semua manusia.'"[ Shahih Bukhari ] )



cover depan dan belakang kitab ini



JOM!!! ramai-ramai pakat amalkan sunnah.. moga hari-hari kita lebih disinari dengan 'nur iman'... dan mari kita cintakan Allah dan RasuluLlah s.a.w....

Wednesday, November 11, 2009

mencari CINTA

bertemu CINTA terAGUNG
di dalam sujudku
asyik menyanjung
umpama pengembara
di malam gelita
teduh cintanya menerangi jiwa...
oooo....

sekian lama terbiar
dalam belantara hidup nan liar
di bukit ku tersepit
di lembah terhina
hidup yang perit
mengajarku mencari CINTA

oh ku sangka teguh
kiranya masih rapuh
ku sangka mudah
namun amat payah
ku sedar semua pasti
ada akhirnya
moga akhir ku berselimut CINTA...
CINTA AGUNGNYA...

Friday, November 6, 2009

bila hati berbicara (2)

ya Allah...
aku sering bertanya
pada diri
di mana letaknya hatiku ini..??
malang bagiku...
tiada jawapan yang ku temui
mungkin...
letaknya hati dalam jasadku..
namun aku tidak bisa melihatnya..
aku hanya mampu menilai
dan merasa...
yang mana masih belum pasti
keadaannya...

ya Allah...
sungguh aku tak bisa
menjaga nya...
sukar bagiku membelai dan
menatangnya bagai minyak yang penuh
ahh!!!!
aku sering sahaja tewas...
nafsu seringkali menandingi hati yang satu...
kenapa sukar bagiku menjaga
nikmatMu yang tak terhitung nilaiannya???
adakah aku terlalu ego...
mungkin aku sudah tidak punya perasaan??
aku buntu...

hati ku mungkin tak seperti
hati-hati lain
yang bersih...
dari sebarang noda dan
titik hitam...
suci...
dari debu yang menyesakkan...
hinanya aku miliki hati seperti itu...

ya Allah...
ampunkan aku...
sungguh aku lalai dan leka
dengan dunia ini
yang hanya medan persinggahan
entah bila penghujungnya
mungkin esok...
lusa...
aku tak tahu...

hati yang Kau hadiahkan padaku
telah tercemar...
ya Allah...
adakah masih punya kesempatan
untukku membersihkannya semula???
aku ingin sekali ya Allah...
hidup seperti insan lain..
punya hati yang suci...
tenang dan damai
mengharungi hidup
yang penuh onak dan ranjau...

aku lemah...
maka...
aku amat-amat
perlukanMu ya Allah...
dalam membimbingku ke jalan
yang Engkau redhai...
aku pasti tanpaMu
di sisiku...
hidupku hancur...
bagai mayat hidup yang
merayau-rayau di atas muka bumi
tanpa tujuan....

ya Allah...
hanya ku mohon
belas kasih dan ihsan Mu
bantulah aku untuk menjaga hati ini...
hati yang aku tidak pernah melihat keadaannya...
namun ku yakin ianya bagaikan raja
kepada seluruh jasadku ini...

ya Allah...
bantulah aku untuk ikhlas...
ikhlas melakukan amal keranaMu...
sungguh sukar untuk ku mencapainya..
namun ku yakin dengan
pertolongan dan qudratMu..
dan diiringi usaha dan ikhtiarku...
aku mampu...
kerna ku yakin hanya Engkau
sebaik-baik Penolong...

ya Allah..
Tuhan yang membolak balikkan hati,
tetapkanlah hatiku ini
di jalan ini...

Ya Allah, ampuni seluruh dosa-dosa ku,

hapuskan sekelumit apapun kesalahan ku,

hapuskan sekotor apapun aib-aib ku.

Ya Allah bersihkan diri ku dari segala kesombongan dan sifat riak ku selama ini.

Ampuni jikalau Engkau menyaksikan aku 'ujub.

Juga ampuni segala kedengkian dan kebencian ku terhadap apapun dan siapa pun yang Engkau cintai.

Ya Allah, bersihkan hati ku sebersih-bersihnya,

jadikan hati ini hanya puas dengan redhaMu.

Jadikan hati ini hati yang bening,

hati yang selalu bersyukur dan redha dengan apapun yang terjadi.

Ya Allah, jauhkan hati ini dari segala kebusukan hati.

Berikan kepada ku kebahagiaan seperti nikmat yang Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Berikan kepada ku kesanggupan rendah hati dan kenikmatan beramal dengan tulus dan ikhlas.

Wahai Allah, hanya Engkaulah tumpuan harapan ku,

kepadaMu lah kembalinya segala urusan,

terimalah amal-amal kami.”

amiin...ya Rabbal 'alamiin...