bila hati berbicara (2)

ya Allah...
aku sering bertanya
pada diri
di mana letaknya hatiku ini..??
malang bagiku...
tiada jawapan yang ku temui
mungkin...
letaknya hati dalam jasadku..
namun aku tidak bisa melihatnya..
aku hanya mampu menilai
dan merasa...
yang mana masih belum pasti
keadaannya...

ya Allah...
sungguh aku tak bisa
menjaga nya...
sukar bagiku membelai dan
menatangnya bagai minyak yang penuh
ahh!!!!
aku sering sahaja tewas...
nafsu seringkali menandingi hati yang satu...
kenapa sukar bagiku menjaga
nikmatMu yang tak terhitung nilaiannya???
adakah aku terlalu ego...
mungkin aku sudah tidak punya perasaan??
aku buntu...

hati ku mungkin tak seperti
hati-hati lain
yang bersih...
dari sebarang noda dan
titik hitam...
suci...
dari debu yang menyesakkan...
hinanya aku miliki hati seperti itu...

ya Allah...
ampunkan aku...
sungguh aku lalai dan leka
dengan dunia ini
yang hanya medan persinggahan
entah bila penghujungnya
mungkin esok...
lusa...
aku tak tahu...

hati yang Kau hadiahkan padaku
telah tercemar...
ya Allah...
adakah masih punya kesempatan
untukku membersihkannya semula???
aku ingin sekali ya Allah...
hidup seperti insan lain..
punya hati yang suci...
tenang dan damai
mengharungi hidup
yang penuh onak dan ranjau...

aku lemah...
maka...
aku amat-amat
perlukanMu ya Allah...
dalam membimbingku ke jalan
yang Engkau redhai...
aku pasti tanpaMu
di sisiku...
hidupku hancur...
bagai mayat hidup yang
merayau-rayau di atas muka bumi
tanpa tujuan....

ya Allah...
hanya ku mohon
belas kasih dan ihsan Mu
bantulah aku untuk menjaga hati ini...
hati yang aku tidak pernah melihat keadaannya...
namun ku yakin ianya bagaikan raja
kepada seluruh jasadku ini...

ya Allah...
bantulah aku untuk ikhlas...
ikhlas melakukan amal keranaMu...
sungguh sukar untuk ku mencapainya..
namun ku yakin dengan
pertolongan dan qudratMu..
dan diiringi usaha dan ikhtiarku...
aku mampu...
kerna ku yakin hanya Engkau
sebaik-baik Penolong...

ya Allah..
Tuhan yang membolak balikkan hati,
tetapkanlah hatiku ini
di jalan ini...

Ya Allah, ampuni seluruh dosa-dosa ku,

hapuskan sekelumit apapun kesalahan ku,

hapuskan sekotor apapun aib-aib ku.

Ya Allah bersihkan diri ku dari segala kesombongan dan sifat riak ku selama ini.

Ampuni jikalau Engkau menyaksikan aku 'ujub.

Juga ampuni segala kedengkian dan kebencian ku terhadap apapun dan siapa pun yang Engkau cintai.

Ya Allah, bersihkan hati ku sebersih-bersihnya,

jadikan hati ini hanya puas dengan redhaMu.

Jadikan hati ini hati yang bening,

hati yang selalu bersyukur dan redha dengan apapun yang terjadi.

Ya Allah, jauhkan hati ini dari segala kebusukan hati.

Berikan kepada ku kebahagiaan seperti nikmat yang Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Berikan kepada ku kesanggupan rendah hati dan kenikmatan beramal dengan tulus dan ikhlas.

Wahai Allah, hanya Engkaulah tumpuan harapan ku,

kepadaMu lah kembalinya segala urusan,

terimalah amal-amal kami.”

amiin...ya Rabbal 'alamiin...


Comments

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah