Followers

Monday, February 17, 2014

Istikharah Cinta

bismiLlahirRahmanirRahim...
Assalamu'alaikum wa rahmatuLlahi wa barakatuh..
Allahumma solli wa sallim 'ala saiyidina Muhammad wa 'ala alih...
amma ba'dh...

AlhamduliLlah...

Hati tenang walaupun begitu banyak perkara yg berlaku...
Terima kasih ya Allah atas ni'mat ini...
SUNGGUH! BUKANKAH AKU PATUT MENJADI HAMBAMU YANG BERSYUKUR...

ada ketkanya hati ini terasa berdebar...
tak tahu kenapa...
bagaikan ada sesuatu yg berlaku...
Allah...
APAkah yg ingin Kau tunjukkan padaku???

SUNGGUH! Aku insan lemah yg hanya berharap kepadaMu...

-----------------------------------------------------------------------------------------

Lama tak dengar lagu ni...

"bagaikan permata di celahan kaca...
kerdipnya sukar tuk dibezakan
di tangan Mu Tuhan
ku pasrah harapan...
moga tak tersalah pilihan...

Kurniakan daku serikandi (untuk muslimah: imam)
penyejuk di mata
penawar di hati
di dunia dialah penyeri (pembimbing)
di syurga menanti dia bidadari (bidadara)"

AllahuAkbar! Saat ini hanya padaNya aku berharap...
bertepatan dengan anjuran rasuluLlah dalam doa istikharah yg cukup indah maknanya...


"tidak akan rugilah bagi mereka yg beristikharah dan tidak akan menyesal bagi mereka yg beristisyarah..."

teringat juga lagu De Hearty: Permata

"ya Allah...
jika dia benar untukku
dekatkanlah hatinya dengan hatiku
jika dia...
bukan untukku
damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu..."

Sesungguhnya DIA MAHA MENGETAHUI, sedang kamu sesekali tidak mengetahui....

Monday, December 9, 2013

REPOST (7/7/2009): Aku rindu padanya...

semalam aku bermimpi....mimpi jumpa faaizah......dalam mimpi tu,aku peluk dia erat sampai menitis air mata...rindu sangat..........kat faaizah....dan air mata tu bukan dalam mimpi je,tapi dalam realiti sebenar...x pernah mimpi menangis & betul-betul keluar air mata....Entah la...mungkin sebab masalah yang banyak dan rindu kat faaizah...kalau dulu selalu je ada tempat mengadu....tempat luahkan perasaan...tapi......................................sekarang xde dah yang nak pinjamkan telinga dan masa...masing-masing sibuk....hmm....faaizah...kite rindu kat faaizah....kite banyak benda nak cite ngan awak...sedihnya....faaizah,doakan kite ye....sahabat awak ni lemah...lemah sangat....hmmm.....moga ukhuwah kita berkekalan sampai ke syurga...amiin...
dia
insan yang teristimewa..
6 tahun bersamanya
bagaikan..
satu pengalaman
yang amat bermakna..
memberi 1001 erti
buat diriku..
dia
insan yang Allah
tentukan untuk
menemaniku..
tika aku sedih dan kecewa
memimpinku..
menuju redhaNya
mendorongku..
ke jalan yang lurus
menguatkanku..
tika aku lemah tak berdaya..
menasihatiku..
tika aku salah dalam perlakuan..
menyayangiku..
tika aku dibenci dan dihina..
yang paling utama..
dia setia di sisiku..
tika aku difitnah dan ditohmah..
Ya Allah..
dia amat baik..
tapi..
dia di mana..???
aku tidak lagi bersamanya
kini aku sendirian..
menempuh liku2 hidup..
onak dan ranjau silih berganti..
aku tabah dan sabar..
aku redha..
namun jauh di lubuk hatiku..
arghhh!!!!
rindunya aku padamu...
sedih mengenangkan setiap
detik kita bersama
acapkali titisan mutiara jernih
mengalir membasahi pipi..
dia sudah membawa haluan sendiri..
aku di sini...
masih tetap

meneruskan
perjuangan ni
walau tanpa dia di sisi..
kerna aku yakin dan percaya..
seandainya ukhwah yang terbina
ini..
ikhlas keranaNya..
pasti kami akan ketemu jua..
tidak di dunia yang fana'..
tapi pasti di taman syurga
yang kekal abadi...
dia sahabatku..
temanku..
kekasih hatiku..
juga
adikku...
salam sayang dariku....
biar kita berjauhan
doaku sentiasa mengiringi setiap langkahmu...

nukilan ini khas yang teramat sangat buat sahabat seperjuangan
ku yang kini berada di Kelantan...



NUR FAAIZAH BT JASNI...
kami bersama sejak dari F1-F5 di
SMAKL..dan meneruskan persahabatan
di bumi barakah DQ..
namun taqdir telah memisahkan kami...
Faaizah...i love you..
moga kau sentiasa bahagia di bawah naungan rahmatNya..

Thursday, November 28, 2013

Adakah Ini Yang dinamakan 'cinta...' ???

bismiLlahirRahmanirRahim...
AlhamduliLlahi Rabbil 'alamin...
Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad wa 'ala alihi wa sohbihi wa sallim...

Hati sayu...
Pernahkah kamu merasainya???

Di saat melihat teman yg kamu sayang bersedih hati...
di saat mereka letih...
diuji dengan pelbagai ujian...

Hati sayu...
Biarpun hakikatnya bukanlah diriku yg mengalaminya...
namun...
Mengapa mesti aku yang bersedih...
sehingga hanya air mata yg mampu ku titipkan
bagi menggambarkan resah di hati...

Ya!!! 
Benar pepatah mengatakan,
"cubit peha kiri, peha kanan terasa sakitnya..."

Begitulah aku dan dia...
Saat dia bersedih, aku juga turut merasainya...

Namun...
Aku khuatir...

Mengapa saat dia bergelak ketawa...
tersenyum gembira...
Hatiku sayu...
sedih...
pilu...

Mengapa???

Kerana...

Aku sedih kerna bukan diriku yg membuatnya tersenyum gembira...
Bukan aku yg membuatnya ketawa...

Bukan aku...

Sedang aku sahabatnya...
Sedang aku temannya...
Maafkan aku teman andai aku tidak menunaikan hak ku kepadamu...

Biarpun jarak memisahkan kita...
namun ku yakin hanya doa yg masih kekal mengikat ikatan ini...

Biarpun kau jauh...
Hanya 1 pintaku...
Agar dirimu sentiasa dalam rahmat dan redhaNya...
kerna...

Aku tidak mampu menjadi sahabat kamu yg terbaik...
Aku tidak mampu menjagamu di sana...
Hanya DIA yg mampu menjagamu setiap detik dan saat...

DIA...
CINTA kita...

Thursday, June 13, 2013

"Maka nikmat Tuhanmu yg manakah yg telah kamu dustakan!!!"

bismiLlahirRahmanirRahim...

AlhamduliLlahi Rabbil 'alamin...
Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad 
wa 'ala alihi wa sohbihi wa sallim...
Sungguh! Allah telah berfirman dalam alquran tentang ibadah solat...

Sejauhmanakah nilaian solat kita pada pandangan Allah??? (Tepuk dada tanya Iman)


Pernah terdengar ada orang mengatakan, untuk menilai akhlak seseorang (sama ada lembut atau kasar, baik atau tidak), maka perhatikanlah gerak-geri dalam solat mereka... Andai elok, maka eloklah juga akhlak mereka... Pernah, saya mempunyai seorang teman rapat yang perwatakannya agak kasar. Namun begitu, sy sangat berasa tenang melihat solat beliau... Kadang-kadang hati juga rasa tersentuh melihat gerak solat yang dikerjakan oleh beliau... Sungguh! Kita tidak boleh menilai seseorang pada luarannya sahaja... Ayuh!!!! Lihatlah seseorang pada solatnya...

"SOLAT TIANG AGAMA..." 
Hipothesis: Baik solat seseorang, maka baiklah agamanya (termasuk akhlak)...

Mudah-mudahan Allah menerima solat kita semua kerana solatlah perkara pertama yg akan dihisab kelak... Andai solat kita tidak baik, wajarkah Allah menerima amalan-amalan kita yg lain (ya Allah... Terimalah solat dan amalan kami)

Antara cara untuk mendapatkan rasa khusyuk dalam solat adalah dengan memahami maksud bacaan yg dibaca (mula dgn Doa Iftitah sehingga Tahiyat akhir)... Setiap lafaz kata yg diungkapkan haruslah difahami seterusnya dihayati agar pada ketika solat itu, hati berasa hampir sahaja dengan Allah (Sungguh!!! Tidak tergambar rasanya andai saat itu datang menjengah)

Selain itu, cara yg terbaik untuk mendapatkan khusyuk adalah dengan mengerjakan solat di rumah Allah (masjid, surau dan yg sewaktu dengannya)... Dan tempat yg paling mulia iaitu Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi (Haramain)... Kenapa rasa tenang ya??? Sudah tentu kerana ini adalah rumah Allah... Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui... Allah Tahu kesungguhan hambaNya yg ingin melaksanakan kewajipan solat dengan bersungguh-sungguh dan dengan niat yg ikhlas insyaAllah... Dengan pandangan rahmat Allah pada kita, hati kita lalu bagaikan terpukul dengan 1 perasaan yg tidak dapat digambarkan, mungkin ini juga adalah 'ihsan'... Kita solat kerana kita tahu kita sedang diperhatikan oleh Allah... AllahuAkbar!! Sungguh beruntung bg mereka yg telah merasainya (Allahummaj'alna minhum)... Bagi yg belum, ayuh teman!!! Marilah kita mengerjakan solat secara berjemaah di masjid dan surau.... Sungguh!!!! Kamu pasti tidak akan rugi walau sedikitpun... Percayalah teman... Tidakkah kita mahu Allah bersama kita dalam setiap keadaan??? Allahu Akbar!!!

Dan antara cara yg terakhir ialah solat denagn berimamkan org yg soleh... Satu perkara yg sangat istimewa Allah kurniakan buat hambaNya yg terpilih ialah, Allah campakkan rasa 'zuq' dalam hati-hati pendengar bacaan alquran seseorang... Rasa tu bukan dibuat-buat dan bukan kerana suara imam yg terlalu merdu dan lunak sehingga membuai-buai hati insan yg mendengar. Namun, perasaan itu lahir dari niat ikhlas insan yg membacanya... Hasil dari rahmat Allah pada kita semua... It's truly amazing... Kadang-kadang kita tengok orang tu biasa je. Tapi bila jadi imam, masyaAllah... SubhanaLlah... Hati bagaikan tersentuh, setiap bait lafaz kalimah Allah yg dibacakan bagaikan menusuk kalbu, mampu difahami dan dihayati maksudnya sehingga adakalanya mampu menitiskan air mata insan lain yg mendengar... Hebatnya ALLAH!!!! (Allahummaj'alna minhum)... Hati pernah terfikir, mungkin hubungannya yg rapat dengan Allah dan hatinya yg bersih, menyebabkan org lain mampu untuk terasa dengan bacaannya... ALLAH.... Sungguh benarlah Engkau Maha Berkuasa.....

Akhir kalam.... Marilah menjadi hamba...
Mulakan dengan perbaiki solat kita... Mudah-mudahan Allah sentiasa bersama kita... amin...
~JOM JADI BAIK (^^,)



Saturday, June 8, 2013

aku tanpa dia

angin...
nyaman...
damai...
tenang...
di mana aku?

sepi...
sendiri...
aku di sini...
dan akan tetap di sini...

biarkan ia pergi...
jauh...
tak kembali lagi...
aku sepi disini...

sepi...
namun tenang...

aku adalah aku...
tenang aku
tanpa dia...
terimalah aku di sini...
kerana aku akan tetap di sini...

menghirup udara nyaman
menongkah badai
melawan arus yang deras

jejakku masih di sini
biar dia tiada di sisi
aku bahagia...
semakin bahagia...
tanpa dia...

kerana.....

aku ingin berjumpa DIA....
tidak pantas aku membawa dia bersama-samaku nanti....
harapanku agar dia pergi jauh saat aku bertemuMu nanti...

"Rabbana zalamna anfusana wa in lam taghfirlana wa tarhamna lanakunanna minal khasirin"

p/s: Siapa dia? @ Apakah dia...?????

dia adalah dosa yang banyak...dosa yang banyak akan dihapuskan andai kita bertaubat..yakinlah dengan rahmat dan kasih sayang Allah yang Maha Pengampun...

andai seseorang itu pernah melakukan dosa, jangan terus menghukum...kerana boleh dia lebih mulia daripada kita seandainya dia bertaubat...

ayuh sahabat!!!

lakukan TRANSFORMASI diri...('anda mampu mengubahnya!')

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yg mengawasi dan menjaganya (dari sesuatu yg bahaya) dengan perintah Allah. 
Sesungguhnya Allah tidak mengubah sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yg ada pada diri mereka sendiri" [Ar Ra'du: 11]

waLlahuA'lam