Dulu, Kini dan Selamanya...



Dulu...
'aku' seorang yang hebat...
berdiri megah...
melontar kata-kata...
penuh yakin dan berani...
di hadapan insan
yang serupa...
'aku' dipuja,
dipuji,
dihargai
dan dikagumi
oleh manusia...
Namun...
itu kenangan lalu...
yang telah dibawa pergi
bersama pepasir pantai,
dek ombak lautan yang deras...

Kini...
'aku' insan kerdil...
berdiri kecil di hadapan insan,
tanpa sesuatu...
menjadi insan biasa,
lebih selesa memencilkan diri...
bimbang ada 'ujub di hati...
lebih rela berdiam diri...
kerana bimbang ada hati yang terguris...
hidup'ku' hanya untuk Dia...
Yang Maha Esa
dan Maha Kuasa...
menerima taklifat dan amanah,
'ku' penuhi dengan penuh iltizam...
'aku' hanya ingin berbakti padaNya...
biar aku tidak dikenali...
dikeji...
dihina...
difitnah...
Namun 'aku' yakin...

Dia ada di sana...
menanti kepulangan'ku'...
agar dapat bersama denganNya...
menjalani hidup yang hakiki...
di negeri abadi...
Selamanya...
'aku' ingin bersamaNya...
akan ku kota janji ini:
"inna solati wa nusuki wa mahyaya wa mamati
liLlahi Rabbil 'alamin"


biar badai datang melanda...
biar guruh berdentum kuat...
'aku' kan tetap mengingatiMu...
memujaMu...
kerna ku yakin janjiMu pada 'ku'
tidak akan pernah Kau mungkiri...


"ya Allah Yang Maha Berkuasa...
janganlah Engkau bolak balikkan hati kami
setelah Engkau beri kan hidayah kepada kami...
kurniakanlah kami ya Allah Yang Maha Memberi...
rahmat dan kasih sayangMu
yang hanya dengannya kami dapat hidup di dunia yang sementara ini...
ya Allah Yang Maha 'Adil...
tetapkan hati kami agar sentiasa teguh dengan agamaMu
serta mengamalkan ajaran dan sunnah rasulMu...
agar kelak kami tidak akan menyesal ya Allah Yang Maha Hebat...
ya Allah Yang Maha Bijaksana...
sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
setiap apa yang berada dalam hati kami...
peliharalah kami dari sebarang kejahatan...
ya Allah Yang Maha Mulia...
kami insan hina,
yang selalu melakukan kesilapan,
sesungguhnya kami hanya menumpukan seluruh harapan kepadaMu...
jangan lah Engkau biarkan kami tanpa pengawasanMu...
ya Allah Yang Maha Menerima taubat...
sesungguhnya kami kembali kepadaMu...
terimalah kami dan ampunkanlah kami...amiin ya Rabbal 'alamin..."


p/s: peringatan khas buat diri dan istimewa buat pembaca...

Comments

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah