Followers

Saturday, June 27, 2009

BTQ.....

BTQ....- Basic Themes of AlQuran.

This is one of my subject for this sem.I really love this class.....why????
first,because of the teacher,ustazah salmiah..she is the best and energetic lecturer...
i am so happy to sit in this class since there are only 10-15 students in the class...
i really enjoy in this class...compared to my another 2 classes-maths 3 and physics 2...

and the most important thing,i can memorize or 'iadah' my alQuran because we learn something and will refer to God's words as a proof for that.

i have to bring my beloved 'quran terjemahan' since sometimes i forgot the verse and ustazah always ask me to guess the verse..that was really bad because i can't remember the verse..

ya Allah...where is my alQuran that i have memorized before????

i admit here in CFS...sometimes,i can't even recite alQuran but i must find the time to do so or i will be punished by God 'there'.......

to all my friends,huffazulQuran wa hamalatul Quran...
remember that our responsibility is so big and we have to sacrifice many things to get the blessing of God...pliz my friends...let us 'iadah'....
remember our theme....

"KERANA ALLAH TERCINTA ALQURAN TERSEMAT DI DADA"

and

"IADAH SAMPAI MATI BUKAN SAMPAI MASYI"....

insyaAlllah...

Tuesday, June 23, 2009

ISTIMEWA BUAT SAHABAT...


assalamualaikum...

post kali ni khas buat teman-teman seperjuangan yang banyak membantu dalam jalan ini,juga agar kita sama-sama dapat mencontohi sifat-sifat mulia seorang yang bergelar Muslimah....

SAHABAT DAN TEMAN DI SEK. MEN. AGAMA K.LUMPUR.

1.NUR FAAIZAH BT. JASNI

dia sangat baik orangnya..memahami diri ini dari a-z...sentiasa membantu tika aku sangat memerlukan teman dan tempat mengadu..selama 5 tahun di sekolah,tambah pula 1 tahun setengah di DQ amat-amat mengajarku erti persahabtan..kami sering berkongsi suka duka kehidupan..menangis dan ketawa bersama..faaizah sabar melayani kerenah ku..x pernah merungut..kami ditakdirkan untuk bersama namun kini kami terpisah jua...
"faaizah,kite x kan lupakan kenangan di Pahang dulu..maaf buat faaizah menangis waktu tu.."
walaupun kadangkala persahabatan diuji,namun ukhuwah yang dibina x kan pernah putus biar pun jarak memisahkan kami..doaku sentiasa untukmu..

2.NURUL NADIAH BT NORZAN

nadiah,seorang yang tegas semasa berurusan dengan lelaki..banyak mengajar ku erti hidup..kata-kata dan nasihatnya sungguh bermakna buatku..biarpun kita x serapat mana,namun ku tetap menyayangimu kerana kita telah banyak berkongsi suka dan duka bersama...nadiah dan faaizah ialah 2 pasang teman yang sangat rapat..aku banyak belajar erti persahabatan dari mereka berdua..

3.NORASHILA BT ZULKIFLI

shila orang yang biasa..sempoi..namun aku sangat kagum melihat solatnya...ku rasakan dia bagai menjiwai solatnya..subhanaLlah...biarpun kami bukan 1 'geng'..tapi kami sangat rapat sebab menyertai 'Kelas Kemahiran al Quran'...kebetulan kami mempunyai minat dan seni yang sama..kelebihan yang sama dan rupa yang sedikit seiras..mungkin kerana itu juga kami sangat rapat..shila seorang yang pandai menyimpan rahsia..dialah satu-satunya sahabat yang menjaga rahsiaku hingga ke saat ini..terima kasih shila..

ramai lagi sahabat-sahabat kat SMAKL dulu..ramai sangat..especially DORM UNGGUL..

yana,aliya,maya,syidah,intan,yan,amy,ana,mun,jannah,jlah, dan teman-teman lain athirah,radz,haslinda, dan ramai lagi...

TEMAN DI DARUL QURAN

1.NORATASHA AIDA BT SAIDIN

tasha orang yang paling sabar..walaupun pendiam sebenarnya dia sangat tegas dan padaku dia seorang yang serius sebenarnya..tasha adalah sahabat yang terlalu suka berkorban..sangat mudah untuk memberi pertolongan dan sangat lembut jiwanya..dugaan yang datang menguji persahabatan kita..(SEM 2)..1 berita yang menggemparkan..tak dapat dibayangkan waktu itu,hanya Dia yang tahu betapa sedih nya hati ini...seminggu aku tidak dapat fokus memikirkan nasib teman yang diuji hebat oleh SANG PENCIPTA..tasha memang tabah dan kerana itu dia layak diuji...

2.AZZATUL HUSNA BT AHMAD

una orangnya biasa tapi secara jujurnya,aku sentiasa gembira ketika bersama dengannya..dunia bagaikan indah tiada duka..ikhlas diriku mengukir senyuman..memang tiada bandingannya..kami mempunyai banyak persamaan..berjalan di tasik merupakan hobi kami..rindunya aku pada saat itu..berjalan sambil memikirkan nasib diri...ujian demi ujian menguatkan kami untuk tetap teguh di jalan ini.

3.RAHMATULNISAH BT SHUHAIMI

nisah seorang yang sangat lembut dan sopan santun..kata-katanya sentiasa tersusun kemas,rapi..memang kat dq dulu,kami sering berkongsi cerita..dia amat memahami perasaan yang melanda diri ini..menyebabkan aku tidak jemu berbual dengannya..sikapnya yang pemurah menambat hatiku..dulu,aku seringkali meminjam duit daripadanya..dan katanya,

"hang pinjam la dulu,nak berapa2 pun..kalau tak dapat bayar sekarang,nanti bila dah kerja pun tak pa..."

aku teringat bahawa orang yang memberi hutang kepada yang sangat memerlukan lebih baik daripada orang yang memberi sedekah..alhamduliLlah..hutang dah dilangsaikan...nisah pun pandai simpan rahsia dan dia selalu menjadi pendengar yang setia..

4.SHARIFAH ZAINAB BT SYED MIKDAM

zainab pun lembut..baik..sangat baik...tapi sebagai manusia dia juga mempunyai perasaan..perasaan untuk menegakkan hak sendiri..namun dia sering diuji..dia difitnah..kerana dia memiliki banyak kelebihan yang tidak dimiliki oleh insan lain..zainab sangat tabah...sungguh besar ujian yang ditempuh..dialah sahabat yang paling aku sayangi..

5.SITI FATIMAH BT ABD GHAFFAR

sahabat merangkap roomate...pemegang amanah sebagai Pen. Ketua Biro Tarbiyah..ibadah nya yang sangat terjaga..qiyam setiap hari..masjid adalah bilik keduanya..setiap masa dihabiskan di masjid..subhanaLlah..mulia sungguh dirinya..pergantungan yang tinggi kepada Allah..tak pernah menangis di hadapan manusia,namun dia sering menangis dan mengadu kepada Allah...ujian hebat yang menimpanya menjadikan dia seorang yang tabah dan cekal..kehilangan ayah membuatkan dia sangat berjaga dalam hidup..aku kagum dengannya..setiap kali lepas solat,pasti tidak terlupa untuk membaca yasin khas buat insan kesayangan yang telah pergi..fatimah semulia namanya..terima kasih kerana banyak mengajar dan mendidikku..biarpun pada hakikatnya kita jarang bersama..



dan ramai lagi...mufi,syera,jannah,akmal,wani,nazihah,su,djah,shu,jal,taqwa,aji dll...

walau pun nama kalian tak tercatat..namun percayalah bahawa diri yang kerdil ini amat-amat menghargai kehadiran kalian sebagai sahabat dan teman...cuma x sempat untuk dinukilkan...

persahabatan yang terjalin atas dasar kejujuran dan keikhlasan,insyaAllah pasti akan bertemu jua semula..tidak di dunia,mungkin di akhirat kelak...

sekali lagi,terima kasih sahabat unutuk segalanya..

maafkan diri ini andai pernah melukakan dan mengecewakan dirimuu..

sesungguhnya aku amat-amat menyayangimu kerana Allah.....

salam sayang dan salam juang...





Thursday, June 18, 2009

part 2..azam baru!!sem baru!!tahun baru!!!

hari ini maka genaplah 17 hari aku berada dalam sem baru ini...

macam-macam dugaan,mehnah dan tribulasi yang ku tempuh...

sesekali jiwa meruntun hiba,tangis,pilu dan sedih mengenangkan nasib diri..

namun ku sedar yang bukan cuma aku yang diuji...sahabat-sahabat seperjuangan ku juga diuji..diuji olehNya dengan ujian yang berbeza berdasarkan firman Allah yang bermaksud :



[al'ankabut:2]
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata:
“Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?


[al'ankabut:3]
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian),
nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang
yang sebenar-benarnya beriman,
dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.






ahhh!!!

Hinanya aku andai ujian kecil tidak mampu untuk ditempuh...

mungkin ianya datang bertimpa-timpa sehinggakan aku sendiri tidak mampu menghadapinya dengan jiwa yang tabah...aku sangat lemah waktu...hanya DIA yang tahu...bahawa dalam hati ini ada tangis yang tak mampu diluahkan...

Namun,aku percaya dan yakin setiap ujian yang Allah kurniaan adalah merupakan nikmat tarbiyah istimewa buat hambaNya yang terpilih...

Aku bersyukur kerna diuji...alhamduliLlah...





mungkin ramai yang tidak sedar bahawa ianya tarbiyah dari Allah...dengan ujian yang menimpa silih berganti makin menguatkan lagi kaki ini di jalanNya...

biarpun ada ketika kaki dan langkah ini bagai terhenti hingga terduduk dan termangu sendiri...

makin bertambah sem, maka bertambah rumit juga subjek yang diambil..

hanya Allah yang tahu betapa sukarnya aku untuk memahami apa yang diajar..

almaklumlah pelajaran dalam BI..sedang aku dari sekolah menengah hanya didedahkan dengan terms dalam BM...tapi xpe...usaha perlu diteruskan...

kadang-kadang ada juga timbul rasa cemburu melihat "adik-adik" yang bijak-bijak,mudah menerima ilmu..bersih sungguh hati mereka...aku?????

mungkin hati ini sering dikotori..

astaghfiruLlahalAzim...

tiba-tiba aku teringat bait-bait kalamuLlah yang amat aku tersentuh...

[ali Imran:133] Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;

[ali Imran:134] Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;

[ali Imran:135] Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri,mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

[ali Imran:136] Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.

ku sedar daripada lamunan..akan ku cari keampunanMu ya Allah...

baru ku sedar, sungguh diri ini amatlah jauh dariMu..aku sering lalai dan leka dengan nikmat yang fana...mungkin ini lah balasan yang layak untuk kku selaku hamba yang hina...terima kasih Tuhan...tidak tergambar bahagianya aku pabila bersamaMu...terima kasih kerana menyedarkan aku...

akan ku tempuh hidup ini dalam menacari keredhaanMu Tuhan...


Ya Allah ....

hanya 1 pintaku daripadaMu...

kuatkan lah aku di jalan ini...

juga kurniakanlah aku kejayaan di dunia dan di akhirat...

biar apa jua yang aku lakukan,hanya yang terbaik daripadaMu yang ku harapkan...

amiin...


khas buat teman-teman...ujian hidup hanyalah satu nikmat kurniaan Allah buat kita semua..maka hadapilah dengan tabah,redha dan penuh keimanan...


insyaAllah pasti kenikmatan dan kebahagiaan bakal menjengah...


waLlahua'lam....


Sunday, June 14, 2009

tarbiyah ruhiyyah



apa itu "tarbiyah ruhiyah"????

adakah anda semua pernah mendengarnya???




ya!!!!


Tidak!!!!


jawapannnya ada pada anda...
tepuk dada tanya Iman....


tarbiyah merupakan satu proses pendidikan yang mampu mempengaruhi seseorang sehingga hatinya terasa puas dengan ilmu yang diajar...


ruhiyah pula bererti ruhani @ spiritual @ dalaman...


tarbiyah ruhiyah merupakan satu proses pendidikan yang membentuk roh dan jiwa agar sentiasa hampir dengan Pencipta Yang Satu-Allah s.w.t


PENTINGkah tarbiyah ruhiyah?????


sudah tentu.....
lebih-lebih lagi buat insan-insan terpilih yang dipilih oleh Allah untuk melaksanakan segala gerak kerja islam yang amat banyak dan tidak diketahui bila penghujungnya...


KEPENTINGAN TARBIYAH RUHIYAH


1) mencapai hati yang sejahtera dan sihat,terhindar daripada segala penyakit-penyakit yang bisa merosakkan hati.





berdasarkan hadith yg ke 6 dari hadith 40 yang bermaksud :


"dari abu abdullah al nu'man bin basyir r.a katanya :
aku mendengar rasuluLlah s.a.w bersabda :
sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata;
dan di antara keduanya ada perkara syubhah (kesamaran),
yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia.
maka barang siapa memelihara dirinya dari yang syubhah,
sesungguhnya dia memelihara agama dan kehormatannya,
dan barang siapa jatuh ke dalam perkara syubhah,
maka jatuhlah ia ke dalam yang haram
seperti seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan,
hampir sangat ternakannya di dalamnya.
ketahuilah!!!!
bahawa larangan Allah adalah segala yang haram...
ketahuilah!!!!
bahawa di dalam diri ada seketul daging
apabila ia baik,
maka baiklah seluruhnya.
apabila ia buruk,
maka buruk lah segalanya.
ketahuilah!!!!
itulah yang dikatakan "HATI".
(H.R Bukhari & Muslim)

2) meningkatkan kaimanan sehingga membolehkan kita mencapai tahap 'ihsan'.

3) ini adalah perjalanan kita menuju Ilahi,maka jalannya adalah taqwa...

apa pula taqwa????
bagaimana untuk mencapai tahap 'taqwa'????

ada 5 peringkat perlu dilalui.......

1) mu'ahadah - perjanjian dengan Allah...
di mana kita semua sudah berikrar bahawa hanya Allah yang disembah
dan tiada Tuhan selainNya...
maka wajib lah bagi kita untuk mengikut segala apa yang diperintahkan,
dan meniinggalkan segala larangannya

2) muhasabah - menghitung diri.
kita perlu sentiasa menghitung diri setiap masa.
kerana tanpa disedari kadang kala ada dosa yang tidak atau sengaja
dilakukan....
dengan muhasabah,kita boleh memperbetulkan salah dan silap kita..

3) mujahadah - bersungguh-sungguh.
dalam melakukan perkara kebaikan,
tidak dapat tidak untuk kita melarikan dari diuji
sehingga kadang kala terasa lemah dan ingin kembali kepada
perbuatan dosa dan maksiat.
maka amat penting untuk kita agar
sentiasa kuat di jalan yang penuh berliku ini.
[HUD:112]
"Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa
tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepadamu,
dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran
mengikutmu berbuat demikian;
dan janganlah kamu melampaui batas hukum-hukum Allah;
sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan"

4) muradhabah- berasa malu dengan Allah
berdasarkan hadith yang ke 20 :
"dari abi mas'ud bin uqbah bin amru al ansari al badri r.a.
RasuluLlah s.a.w bersabda ;
bahawasanya setengah yang didapati manusi dari perkataan nabi yang terdahulu,
ialah apabila engkau tidak malu maka kerjakanlah
apa yang engkau kehendaki."
(H.R. Bukhari)

5) mu'aqabah- menghukum diri.
menghukum diri ini bukanlah menzalimi diri tetapi
menghukum diri dengan seauatu amalan yang boleh mendekatkan diri kita
dengan Allah setelah kita semua terlupa dan terlalai..
seperti berzikir,solat sunat dll....
cara ini sangat praktikal untuk membolehkan kita hampir kepadaNya..
InsyaAllah...
seperti firman Allah :

[AL 'ANKABUT : 69]

"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh
kerana memenuhi kehendak ugama Kami,
sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami
(yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan);
dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah
adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya"

Maka dengan itu tercapailah kita kepada tahap taqwa...
biarpun jalannnya amat susah dan bukan senang untuk bertaqwa tetapi itu tidak mustahil..
bersama-samalah berusaha memperbaharui niat,pertingkatkan amalan dan menambahkan akaun pahala agar di sana kelak kita tidak akan menyesal.........

dan ingatlah...
biar siapa pun kita...
anak pensyarah,anak petani,anak usahawan...
biar daripada mana pun kita...
dari ceruk pedalaman dan mungkin dari bandar mewah dan besar...

kita tetap manusia biasa di sisiNya...
hanya yang membezakan kita adalah ketaqwaan...
maka marilah bertaqwa kepada Allah...
seperti dalam ayat yang bermaksud :

[ALHUJURAT : 13]
"Wahai umat manusia!
Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan,
dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,
supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah
orang yang lebih taqwanya di antara kamu,
(bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya
(akan keadaan dan amalan kamu)"

jadilah insan yang berguna di dunia dan di akhirat...
tingkatkan amalan sunat dan teguhkan ibadat yang wajib...
jangan sesekali mensia-siakan hidup ini...
jiwa juga perlukan makanan...
bukan fizikal semata-mata...
so!!!!
wake up Muslim.......


BE THE BEST AMONG THE BEST!!!!!!!!!


Wednesday, June 10, 2009

azam baru!!sem baru!!!tahun baru!!!!

1 hb Jun merupakan tarikh keramat buat aku dan sahabat2 seperjuangan yang belajar di
CFS IIUM.....

kerana hari ini adalah hari pertama untuk tahun 2...sem 1....

lebih kurang seminggu yang lalu....

semakin bertambah sem maka semakin bertambah usia...

juga...
semakin bertambah susah subjek yang diambil...
namun perjuangan tetap perlu diteruskan...
walaupun ramai antara sahabat2 yang 'melarikan' diri dan berhijrah ke kampus nilai...
sedih sebenarnya...
sebab kebanyakannya student Engine...
tp xpe...
mungkin rezeki mereka di sana...
ku doakan agar sahabat2 yang akan atau sudah berada di nilai untuk belajar dan berusaha dgn
sehabis baik...
believe in yourselves ok...

sem ni aku ambil 5 subjek :
# English
# Mathematics 3
# Physics 2
# Computer 2
# Basic Themes of Al Quran

sewaktu pertama kali masuk kelas,aku merasakan sangat takut dan tergamam melihat terlalu ramai 'brothers'...aku dan teman ku berdua sahaja 'sisters' dalam kelas tu...

kelas kami 23 orang..

21 daripadanya 'brothers'....

fuh!!!!

mula2 masuk memang macam nk pengsan,walaupun muka dah cover 'macho'...
tapi dalam hati hanya Allah yang tahu...'
tapi xpela...
diorang semua kebanyakannya DQ dan sekolah agama...bdk2 baik...x kisahlah...

yg ptg niat kita nk belajar....

perjuangan masih belum selesai....







to be continued................