ya ALLAH............

kala malam aku,
sendiri dan sepi...
Dia yang ku rindui,
sangat rindu kepadaku...
namun...
adakala aku lupa...
lalai...
leka...
kerna apa????
kerna dunia...
nikmat yang hanya sementara...
aduh!!!!!
hinanya aku....
aku tak punya kekuatan...
tanpaMu di hati...
sedetik ku melupakanMu...
bagai diazab 1000 tahun...
selangkah aku jauh dariMu..
bagai sudah hilang arah tujuan...
di mana aku kini????
masih dalam duniaMu...
tapi sampai bila???
tidak ku tahu...
mungkin saja sebentar lagi...
kau akan menjemputku...
TAPI!!!!!
ya Allah....
adakah aku sudah bersedia????
amalanku bagaimana???
ibadahku???
akhlakku????
hubunganku sesama manusia???
tanggungjawab ku???
adakah semuanya sudah telaksana...??????
ya Allah....
berilah aku kesempatan waktu...
adakah Kau merinduiku
dan ingin bertemuku????
ya Allah...
siapalah aku???
layakkah aku untuk berhadapan denganMu????
kuurniakan aku kesempatan waktu
untuk berubah...
meningkatkan amalan...
berbakti kepada agamaMu...
agar...
aku dapat bertemuMu dengan hati yang
tenang dan redha....

"ya aiyatuhan nafsul muthmainnah....
irji'ie ila Rabbiki radhiyatan mardhiyyah"
-wahai jiwa yang tenang,pulanglah kepada Tuhanmu
dengan redha dan diredhai...-
(surah alfajr : 28)
aku pohon ya Allah...
peliharalah aku dari dosa
dan noda yang tidak ku sedari...
azablah aku dengan azab yang pedih
seandainya aku berdosa...
jangan Kau jauhkan aku dari rahmatMu...
kasihanilah aku...
ampunilah aku...
sayangilah aku...
peliharalah aku...
moga aku sentiasa bersama para solihin........
amiin ya Rabb...

sentiasalah muhasabah diri dari hari ke sehari...MATI tidak menunggu kita....bersedialah menghadapinya agar kita tidak akn menyesal nanti....
peringatkanlah selalu tentangnya kerana kita adalah ummat akhir zaman...
QIYAMAT SUDAH DEKAT....insaflah....

waLlahua'lam....

Comments

Unknown said…
bagus sekali puisinya,.. menyentuh hati..

tks sekaligus dapat jadi muhasabah buat aku...
Rerama Ungu said…
azablah aku dengan azab yang pedih
seandainya aku berdosa...

xfaham...bukankah kita perlu berdoa diampunkan Allah dan dipelihara Allah daripada azabnya yang pedih kerana kita tak mampu menghadapinya...

Allah pun ajar doanya:
ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النار

intuk merasai kemanisan iman,
-mengasihi Allah lebih drp segala-galanya
-sanggup dicampakkan ke dalam api(bukan neraka atau azab Allah) drp kembali kepada dosa
zunnurain said…
yes...
btol tu..mksud ana tu sebagai peringatan buat kita sebagai hamba yang sering lupa dan lalai...
agr setiap kali kita melakukan dosa tanpa kita sedari..Allah menurunkan peringatan kpd kita berupa azab...azab di sini bkn mksud azab di akhirat tp apa jua keadaan yang akn dapat memperingatkan kita....waLlahua'lam...
Panca said…
mau koment apa yah, terlalu indah sob hingga sy lupa harus nulis apa.

Sukses aja buat tulisannya
taqwa said…
Alang,ko pg blog aku..ayat Quran ko tu relate ngan ape aku tulis..tgk kt tazkiyatun nafs..nati nk continue balik,cume xtau bile..
-taqwa-

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah