maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

bismiLlahirRahmanirRahim...
AlhamduliLlahi Rabbil 'alamin...
Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad
alfatihi lima ughliqo
walkhatimi lima sabaqa
nasiril haqqa bil haq
wal hadi ila siratikal mustaqim
wa 'ala alihi wa sohbihi haqqa qadrihi
wa miqdarihil 'azim...

Pada hari ini...
aku tersenyum gembira...
nikmat Allah padaku terlalu luas...
Allah...
"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan"

Mengapa aku tidak pandai bersyukur?
terasa berat saja diri ini untuk bangun di malam hari
sedangkan ku tahu waktu itu Kau sangat hampir padaku...
Allah...
di mana aku pada pandanganMu ya Allah...
"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan"

Aku berasa terpukul...
bagaikan ada sesuatu yang menyambar dari jauh...
Allah...bagaimana ummat Islam di sana?
Myanmar, Syria, Palestin dan lain-lain...
Mereka ditindas,
dituduh menceroboh sedangkan mereka di pihak yang benar...
Namun aku di sini...
Masih lagi mampu tersenyum gembira...
Allah...
"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan"

Ya Allah...
Sedarkan aku,
sedarkan kami,
sedarkan mereka yang sentiasa
leka...
dengan hiburan yang melalaikan...
alpa...
dengan angan-angan dan cita-cita yang menipu...
lupa...
mengejar nikmat dunia yang sementara...

Andai aku leka dengan dunia,
bagaimana mampu untukku menjawab pertanyaan malaikatMu nanti
ya Allah...
di saat malaikat Mu bertanya;
"Siapakah saudaramu?"

Allah...
jawapan apa yang harus ku berikan jika
di dunia aku tidak menghiraukan mereka yang ditindas,
aku seolah-olah merelakan kezaliman yang dilakukan
oleh mereka yang zalim,
membunuh dengan kejam tanpa rasa belas sedikit pun.

Allah...
Ampunkan aku...
aku tidak mahu alpa lagi ya Allah...
Aku menadah tangan dan berdoa kepadaMu...
untuk mereka di sana...
Sesungguhnya hanya Engkaulah sebaik-baik penolong dan pembantu...


Comments

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah