"Kenapa???"

bismiLlahirRahmanirRahim...
assalamu'alaikum warahmatuLlahi wabarakatuh...


AlhamduliLlah...
selawat dan salam ke atas junjungan tercinta nabi Muhammad saLlahu'alaihi wasallam...


kita manusia seringkali bertanya "mengapa?", "why?", "kenapa?", "limaza?"


terlalu banyak persoalan yang bermain di minda... jom kita sama-sama mencari jawapan yang bermain di fikiran... (",)v


1. Kita pernah bertanya, "Ibu, kenapa adik lahir ke dunia ni ye?"


Jawapan : "Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka bertanya tentang hikmah ketetapan Tuhan itu dengan berkata : "Adakah Engkau (ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan membesarkanMu?" Allah berfirman : "Sesungguhnya Aku Mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui" (Al Baqarah : 30)


2. Pernah ada ketika, kita bermonolog sendiri, "Kenapa aku kena beristighfar setiap saat dan ketika?"


Jawapan : "Sehingga aku berkata (kepada mereka) : "Pohonlah ampun kepada Tuhan kamu (beristighfarlah), sesungguhnya Dia Maha Pengampun". "Sekiranya kamu berbuat demikian;
Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah kepada kamu,

dan Dia akan memberi kepadaMu dengan banyknya harta kekayaan serta anak-pinak,
dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai yang mengalir di dalamnya" (Surah Nuh : 10 - 12)


3. Saat hati diuji dengan ujian yang sangat berat, hingga terduduk membisu tanpa kata, kita berkata kepada, "Ya Allah.. kenapa semua ini terjadi Ya Allah..?"


Jawapan : "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), sesungguhnya Allah Mengetahui siapa di antara kamu yang benar-benar beriman, dan Allah Mengetahui mereka yang berdusta" (Al 'Ankabut : 2 - 3)

lagi; "Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia (Allah) menguji kamu, siapa antara kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia adalah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Pengampun" (Al Mulk : 2) 

waLlahuA'lam...
to be continued.....

Comments

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah