Followers

Friday, January 15, 2010

hari ini,esok & selamanya........

tepat jam 00:00 tanggal 9 januari 2010...terdengar 1 bunyi..
"Allah..Allaha RabbunaLlah..." (bunyi untuk mesej)..
orang pertama yang wish = maya (SMAKL)..terima kasih kerana mengingati sahabatmu ini..
2nd person, my beloved fren sharifah zainab (DQ)...
n ramai lagi yang wish...thanks to all of you..ni nk share cket hadiah sempena birthday hari tu daripada teman-teman..thank you very much...love you all...


buku daripada aishah dan mufi ni pula daripada ima


jam daripada rahmahtulnisah cute bear from roomate=rusni



maka dengan ini genaplah usia ku 21 tahun (tua pula rasa)..
inilah hakikat kehidupan..setiap hari usia semakin bertambah,
x pernah jumpa lagi orang yang makin hari makin muda...
hmm..waktu tu hati rasa sangat berdebar-debar..
bagaikan ada sesuatu yang akan menanti pada keesokan harinya..
kerana acapkali apabila rasa tak sedap hati, mesti esok tu ada perkara yang berlaku
(baik atau buruk)...
secara jujur dan tulus nya, pasti dalam hati rasa sangat-sangat bersyukur dan gembira kerana masih diberi pinjaman nyawa selama 21 tahun ini...namun, sampai bile???
waLlahuA'lam..
seperti insan-insan lain, aku juga sangat-sangat hepi menyambut hari lahir yang ke 21..
setiap tahun menjanjikan 1 kenangan yang pasti akan tetap terpahat dalam benak fikiranku...
................................(tutup cite).......................................

cerita hati (macam tajuk lagu hafiz hamidun la pula)..
hati ku merenung sejenak.. mengenang kembali masa-masa lalu, mengimbau kenangan silam yang mengajarku erti hidup dan pengorbanan. aku bermuhasabah untuk kehidupanku selama 20 tahun yang baru saja berlalu...
ya Allah..setelah ku hitung (tambah, tolak, darab dan bahagi)..jawapan yang ku temui adalah dosa-dosaku melebihi amalan-amalan ku sama ada yang sunat mahupun wajib..
ya Allah.. masihkah punya kesempatan waktu untuk aku kembali padaMu???? (monolog dalaman)...
hakikat kehidupan yang tidak boleh disanggah lagi, semakin meningkat usia, maka semakin dekat masa kematian.. (ya Allah...matikan hambaMu ini dalam keadaan yang baik...amiin)..
rasa macam tak lama dah hidup kat dunia ni...hmm...tapi hidup mesti diteruskan dengan sentiasa menjadikan mardhatiLlah sebagai matlamat utama...mudah-mudahan di akhirat kelak, kita menjadi orang-orang yang berjaya..insyaAllah...

"HIDUP untuk MATI"

sebenarnya xtau nak post apa dah...

apa-apa pun, kita kena ingat hidup di dunia ni tak lama, apa sangat yang kita harapkan nikmat di dunia ini berbanding nikmat-nikmat Allah yang tak terhitung di akhirat kelak...usahlah terlalu mengejar dunia, berpada-padalah dengan dunia (nasihat diri untuk semua berdasarkan pengalaman hidup yang banyak mendidik diri).

setiap orang punya kisah silam sendiri, aku juga begitu... di antara kita, tiada yang sempurna namun kita harus berusaha untuk menjadi yang terbaik...(kalau nak kenang kisah silam, mesti menitis air mata)... banyak sungguh dosa yang dilakukan, aku sering lalai...lupa, leka, bergelak ketawa, bergurau senda dan bermain-main...
namun, alhamduliLlah..kini aku sedar akan hakikat kehidupan yang sementara, walaupun tak dinafikan adakalanya diri ini goyah dan tergelincir untuk seketika...namun, aku tekad bahawa aku harus kembali semula ke jalan yang sebenar...kembali pada Pencipta Yang Agung..
"tubnaaa ilaLlah... wa raja'naaa ilaLlah... wa nadimna 'ala ma fa'alna"

aku harus bangkit dari lena, dari mimpi dan angan-angan yang hanya melambatkan gerak langkahku...wahai diri..bangkitlah!!!

teringat masa kat DQ dulu, if ada program, selalu nyanyi lagu ni..memang maksud nya sangat berkesan dan meresap ke dalam sanubari...

aiyuhas syabab taujah ilal amam
nujahidu fi sabiliRrahman
nufsidul kafirin fid duniya
li iqamati syi'ariil islam
li annal ann ummatan islamiyah
tahta mamlaktil kuffaruz zolimin
iltazimu ya syababal islam
bi diniLlahir rajaar ridha
fastaqimu bi jama'atina
wasta'idu fi sabilil jihad
fastaqimu bi jama'atina
wasta'idu fi sabilil jihad.....
hayatuna! hayatunal 'Ibad!
dusturuna! dusturunal Quran!
sabiluna! sabilunal jihad!
mautuna! mautuna syahid!
TAKBIR!!! ALLAHU AKBAR!!!

(subhanaLlah..rasa sedih pula..teringat kenangan-kenangan kat DQ...)

Ini Langkahku

Aaa... Ini langkahku
Aaa... Terus melaju
Aaa... Ini langkahku
Aaa... Bangkitkan jihad

Ini Langkahku yang kan kuayun
Walaupun payah tak akan jera
Ini langkahku kan trus melaju
Setegar karang bangkitkan jihadku

Aral rintangan datang menghadang
Tapi syurga di bawah kilatan pedang
Hancurkan kedzaliman
Tegakkan keadilan

Pastikan langkahmu wahai pejuang
Dengan Al-Qur'an menjadi pedoman
Hembuskanlah angin pembaharuan
Karena kita khalifaturrahman

akhirul kalam..waLlahuA'lam...wslm...

No comments: