"Maka nikmat Tuhanmu yg manakah yg telah kamu dustakan!!!"

bismiLlahirRahmanirRahim...

AlhamduliLlahi Rabbil 'alamin...
Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad 
wa 'ala alihi wa sohbihi wa sallim...
Sungguh! Allah telah berfirman dalam alquran tentang ibadah solat...

Sejauhmanakah nilaian solat kita pada pandangan Allah??? (Tepuk dada tanya Iman)


Pernah terdengar ada orang mengatakan, untuk menilai akhlak seseorang (sama ada lembut atau kasar, baik atau tidak), maka perhatikanlah gerak-geri dalam solat mereka... Andai elok, maka eloklah juga akhlak mereka... Pernah, saya mempunyai seorang teman rapat yang perwatakannya agak kasar. Namun begitu, sy sangat berasa tenang melihat solat beliau... Kadang-kadang hati juga rasa tersentuh melihat gerak solat yang dikerjakan oleh beliau... Sungguh! Kita tidak boleh menilai seseorang pada luarannya sahaja... Ayuh!!!! Lihatlah seseorang pada solatnya...

"SOLAT TIANG AGAMA..." 
Hipothesis: Baik solat seseorang, maka baiklah agamanya (termasuk akhlak)...

Mudah-mudahan Allah menerima solat kita semua kerana solatlah perkara pertama yg akan dihisab kelak... Andai solat kita tidak baik, wajarkah Allah menerima amalan-amalan kita yg lain (ya Allah... Terimalah solat dan amalan kami)

Antara cara untuk mendapatkan rasa khusyuk dalam solat adalah dengan memahami maksud bacaan yg dibaca (mula dgn Doa Iftitah sehingga Tahiyat akhir)... Setiap lafaz kata yg diungkapkan haruslah difahami seterusnya dihayati agar pada ketika solat itu, hati berasa hampir sahaja dengan Allah (Sungguh!!! Tidak tergambar rasanya andai saat itu datang menjengah)

Selain itu, cara yg terbaik untuk mendapatkan khusyuk adalah dengan mengerjakan solat di rumah Allah (masjid, surau dan yg sewaktu dengannya)... Dan tempat yg paling mulia iaitu Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi (Haramain)... Kenapa rasa tenang ya??? Sudah tentu kerana ini adalah rumah Allah... Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui... Allah Tahu kesungguhan hambaNya yg ingin melaksanakan kewajipan solat dengan bersungguh-sungguh dan dengan niat yg ikhlas insyaAllah... Dengan pandangan rahmat Allah pada kita, hati kita lalu bagaikan terpukul dengan 1 perasaan yg tidak dapat digambarkan, mungkin ini juga adalah 'ihsan'... Kita solat kerana kita tahu kita sedang diperhatikan oleh Allah... AllahuAkbar!! Sungguh beruntung bg mereka yg telah merasainya (Allahummaj'alna minhum)... Bagi yg belum, ayuh teman!!! Marilah kita mengerjakan solat secara berjemaah di masjid dan surau.... Sungguh!!!! Kamu pasti tidak akan rugi walau sedikitpun... Percayalah teman... Tidakkah kita mahu Allah bersama kita dalam setiap keadaan??? Allahu Akbar!!!

Dan antara cara yg terakhir ialah solat denagn berimamkan org yg soleh... Satu perkara yg sangat istimewa Allah kurniakan buat hambaNya yg terpilih ialah, Allah campakkan rasa 'zuq' dalam hati-hati pendengar bacaan alquran seseorang... Rasa tu bukan dibuat-buat dan bukan kerana suara imam yg terlalu merdu dan lunak sehingga membuai-buai hati insan yg mendengar. Namun, perasaan itu lahir dari niat ikhlas insan yg membacanya... Hasil dari rahmat Allah pada kita semua... It's truly amazing... Kadang-kadang kita tengok orang tu biasa je. Tapi bila jadi imam, masyaAllah... SubhanaLlah... Hati bagaikan tersentuh, setiap bait lafaz kalimah Allah yg dibacakan bagaikan menusuk kalbu, mampu difahami dan dihayati maksudnya sehingga adakalanya mampu menitiskan air mata insan lain yg mendengar... Hebatnya ALLAH!!!! (Allahummaj'alna minhum)... Hati pernah terfikir, mungkin hubungannya yg rapat dengan Allah dan hatinya yg bersih, menyebabkan org lain mampu untuk terasa dengan bacaannya... ALLAH.... Sungguh benarlah Engkau Maha Berkuasa.....

Akhir kalam.... Marilah menjadi hamba...
Mulakan dengan perbaiki solat kita... Mudah-mudahan Allah sentiasa bersama kita... amin...
~JOM JADI BAIK (^^,)



Comments

Popular posts from this blog

Istikharah Cinta

doa nabi khidir

tarbiyah ruhiyyah